Välkommen till Ungoteket Väst!
Ungoteket Väst är för unga orienterare från Västergötland, Bohuslän-Dalsland och Göteborg. Ungoteket 2024-2025 är för dig som är född 2011 eller tidigare.
Inbjudan Ungoteket Väst 2024-2025
Här hittar ni som anmält er:
- När och var träffarna är och vad de innehåller
- Vilka som deltar på respektive träff
- Inbjudan till varje träff (som läggs upp ett par veckor före respektive träff)
- Inspiratörerna och deras kontaktuppgifter
- Bildspel och övningar som använts vid träffarna
Träffarna är olika långa men pågår ungefär mellan kl. 9-16, exakt tid meddelas i respektive inbjudan.
Utöver träffarna genomför ni ert föreningsprojekt och därefter träffas deltagare, mentor, någon från föreningens styrelse samt er idrottskonsulent på RF-SISU för att utvärdera och tänka framåt.
Kostnad: Avgiften för att vara med i Ungoteket Väst 2024-2025 är 3100 kr kr per deltagare (mentorerna deltar utan avgift).
I priset ingår alla fyra träffarna med lokaler, föredragare, material och måltider. På den sista träffen ingår även övernattning. Deltagarna får också en deltagartröja och andra finfina Ungoteketprylar.
Den finns dock möjligt att söka medel från Svenska Orienteringsförbundet – Projektstöd IF, där ett av områdena är att utbilda tränare och ledare. Ungoteket är en prioriterad aktivitet, så det finns goda möjligheter att få stöd därifrån. Förra säsongen fick de deltagande föreningarna halva avgiften som stöd till de deltagare som fullföljt utbildning och blivit godkända. Det är troligt att nivån kommer att vara liknande även den här gången.
Om klubben har ett samarbete med SISU idrottsutbildarna finns det goda möjligheter att få stöd därifrån. Information om detta finns här.
Kolla också gärna med kommunen, ofta finns möjlighet att söka bidrag för unga ledare.
Vi hanterar personuppgifter i samband med Ungoteket. Möjlighet finns att avstå sitt samtycke från samtliga. Läs mer om det här!
Har du frågor om vad som helst som gäller Ungoteket?
Hör av dig till bertil.vof@vgidrott.se eller 070-6779806.
Inbjudan som PDF
Program 2024-2025
Del 1: Idrottsföreningen 23 november
Plats:
Vi börjar med att titta både på hur organisationen i den egna Idrottsföreningen ser ut och hur hela
idrottssverige är organiserat.
Vi kommer också att starta upp Föreningsprojekten som teamen ska genomföra.
Inbjudan
Inbjudan till första träffen ”Idrottsföreningen” finns här.
Inspiratörer
Idrottsföreningen Hanna Nordlöf hannawnordlof@gmail.com
Föreningsprojektet Bertil Åkesson bertil.vof@vgidrott.se
Material och övningar
Idrottsföreningen
Beskrivning av hur idrottssverige är organiserat hittar du här
Del 2: Kartritning 14 december
Plats:
Andra träffen provar vi Kartritning. Det blir både kartritning ute i naturen och genomgång av kartritningsprogrammet Open Orienteering mapper.
Inbjudan
Inspiratör
Kartritning Bertil Åkesson bertil.vof@vgidrott.se
Material och övningar
Karta rekognosering
https://drive.google.com/file/d/1oA9oLcpshJgIV4JLMDDuN26L0YUD-yD8/view?usp=sharing
Exempel rekning
https://drive.google.com/file/d/1gioIgxe06WvYzAHKcQU6BNKPtibgKVOR/view?usp=sharing
Aktuell karta
https://drive.google.com/file/d/1PrcfJXrvbwTajwBh42aGMN-VT9CpdNME/view?usp=sharing
Nedladdning Open Orienteering Mapper
Mapper 0.9.5
Del 3: Banläggning 11 januari
Plats:
Indroduktion i banläggning. Vi lär oss de olika svårighetsnivåerna, distansernas särat och hur banläggningsprogrammet Purple Pen fungerar. Vi gör även en praktisk övning där vi lägger banor och hänger ut märkbrickor i skogen. Banläggning
Inbjudan
Inbjudan till banläggningsträffen finns här
Inspiratör
Banläggning Bertil Åkesson bertil.vof@vgidrott.se
Material och övningar
Del 4: Ledarskap, Arrangera, Information & kommunikation och Orienterings-IT 1-2 februari
Plats: Vara
Ungotekets sista träff är en fullspäckad och rolig helg, där man får chans att umgås med de andra teamen! Det kommer att finnas möjlighet till övernattning och att vara med på en rolig aktivitet på kvällen.
De områden vi kommer att gå in på är Ledarskap, vad man behöver tänka på när man ska Arrangera, tips på hur man utbyter och sprider information, både internt i klubben och till önskad målgrupp: Information & kommunikation, samt Orienterings-IT, med Meos. SportIdent och Eventor.
Föreningsprojektet
Ungoteket avslutas med ett eget projekt, som brukar vara en mindre tävling/träning, ett läger eller liknande. Men det är helt upp till teamen själva att välja vad man vill göra. Det är bara fantasin som begränsar.
Inbjudan
Inspiratörer
Bertil Åkesson
Material och övningar
Ledarskap
Att lära ut
Att vara ledare
Idrott på bästa sätt
Leda en grupp
Ledarprövning
Ledarroller
Motivation
Orienterings-IT
Allmänt om Eventor
Allmänt MeOS
Allmänt om Orienterings-IT
Allmänt om SportIdent
Guide MeOS
Guide: Att lägga upp arrangemang på Eventor
Arrangera
Grunderna
Läger
Träning
Tävling
Information och kommunikation
Affisch, flyer eller broschyr
Annonsering
Inbjudan
Information till deltagarna/PM
Nyhetsbrev
Skriv en nyhet
Sociala medier
Utvärdering och intyg
Nu är Ungoteket klart för er. Nästan… Det som återstår är utvärdering och diplomutdelning. Det är värdefullt för Ungoteket, som kan utvecklas och bli bättre. Det är även bra för er, så att er Ungotekettid inte stannar här, utan att det bli starten för att få nya engagerade ledare i föreningen!
För att genomföra den här utvärderingen behöver ni boka en träff med deltagare, teamets mentorer, minst en styrelserepresentant och gärna föreningens SISU-konsulent.
Deltagarnas och mentorns upplevelse av Ungoteket
Gå igenom varje del för sig. Under del 1 sitter alla var för sig och fyller i ”Utvärdering för deltagare” respektive ”Utvärdering för mentorn”.
Del 1 deltagare. Utvärdering för deltagare (enskilt)
https://forms.gle/s2EueiM1q7C8VQmj9
Del 1 mentorer. Utvärdering för mentorn (enskilt)
Utvärdering av föreningsprojektet
Under del 2 diskuterar deltagarna och mentorerna frågorna krig föreningsprojektet tillsammans. Styrelserepresentanten/-erna och SISU-konsulenten är med och lyssnar. Fyll i ”Utvärdering för föreningsprojektet”.
Del 2. Utvärdering för föreningsprojektet (gemensamt)
Efter Ungoteket
Under del 3 diskuterar alla om saker som kan och behöver göras i klubben och vilka möjligheter det finns att genomföra dem. Styrelserepresentanten/-erna och SISU-konsulenten är delaktiga och berättar om på vilka sätt de kan vara med och stötta. Fyll i ”Vad händer nu?”.
Del 3. Vad händer nu?
https://forms.gle/xWPSkNXBcDK4zuheA
Intyg
Alla som genomfört Ungoteket ska få ett intyg.
Här är ett färdigt intyg att skriva ut och skriva i namn och årtal för hand på: