Ungoteket® hos mig

Vill ni ge ungdomar chansen att hitta en roll som ledare i sin förening? Och skapa utrymme för unga orienterares egna idéer? Vill ni att fler ungdomar ska fortsätta med orientering? Då har ni hittat rätt!

Ungoteket är en idé utvecklad av Västergötlands Orienteringsförbund. Tack vare vårt bidrag från Arvsfonden har vi kunnat utveckla Ungoteket till vad det är idag. Vår förhoppning är att fler orienteringsdistrikt tycker att Ungoteket är en bra idé och därför vill vi dela med oss av det vi skapat!

På den här sidan får du stöd och tips till hur Ungoteket kan genomföras i ditt distrikt eller i din förening. Kanske är ni ett distriktsförbund som tycker att Ungoteket är en klockren idé och vill ta konceptet till er hemmaplan? Eller är du ledare i en förening som vill genomföra Ungoteket för ungdomarna i er förening?

Under ”Kom igång” kan du läsa om de villkor som finns för användning av varumärket Ungoteket®, konceptet och materialet.

Välkommen att ta del av Ungoteket!

Material

Under varje + gömmer sig information. Klicka för att läsa!

Har du problem att ladda ned något material är det säkert en länk som inte stämmer. Hör i så fall av dig till info@ungoteket.se.

Kom igång

Allt du behöver för att starta upp Ungoteket

Så funkar Ungoteket

Ungoteket är en möjlighet för unga orienterare att lära sig skapa och leda orientering. Ungoteket innebär också en chans att ta plats och påverka i sin egen förening. Ungoteket har hittills genomförts på det sätt som beskrivs på sidan Om Ungoteket. Men konceptet går att anpassa så att det passar ert distrikt eller er förening.

Några grundstenar finns dock för er att förehålla er till: Ungoteket är för unga orienterare mellan 14-25 år som deltar i team med sina klubbkompisar och en mentor. Tillsammans genomför de ett föreningsprojekt. Under planeringen för föreningsprojektet får deltagarna lära sig att skapa och leda orientering genom att delta på utbildningsträffar om: idrottsföreningen, information & kommunikation, arrangera, orienterings-IT, ledarskap, banläggning och kartritning.

Här kan du läsa mer om vad Ungoteket är och hur det får användas.

Har ert distrikt eller er förening bestämt er för att ge ungdomarna chansen att vara med i Ungoteket? Bra idé! Följ bara nedanstående tips och råd så kommer det gå galant!

Projektplan

Allra först behöver ni planera och diskutera bland annat följande områden: projektledning, utbildningsträffar, samverkan, program & inbjudan, utbildare, ekonomi, marknadsföring, anmälan och tidsplan.

Här får ni tips och råd till allt detta!

Tidsplan

När ni har gått igenom alla delar i projektplanen är det dags att göra en tidsplan som visar när ni ska genomföra respektive aktivitet.

Klicka här för att få hjälp att göra en tidsplan!

Marknadsföring

Marknadsföring är väsentligt om ni vill ha några deltagare. Detta går att göra på många olika sätt. Nedan finns några tips samt material som ni kan använda:

  • Bilder
    Först och främst, här finns bilder som det är ok att ladda ned och använda!
  • Muntlig marknadsföring
    Är tidskrävande men kanske det mest effektiva tillvägagångssättet. Att besöka eller att ringa upp enskilda föreningar är ett bra sätt. Eller kanske kan ni som distrikt samla föreningarna kretsvis och berätta om Ungoteket. Finns det någon ungdomsträning eller liknande där ungdomar och ledare redan är samlade som det passar att dyka upp på? Försök om möjligt att bjuda åhörarna på något annat än att bara sitta och lyssna på information om Ungoteket. Kanske kan de få prova på någon av Ungotekets delar eller liknande?

    Här finns Power Point-mallar att använda och anpassa till ert distrikt eller förening:
    Kort version
    Lång version

  • Tryckt marknadsföring
    Skapa affischer, flyers, inbjudan mm. att skicka eller dela ut till föreningar och deltagare. Tryckt reklam kan även sättas upp på strategiska platser, t.ex. på anslagstavlan i föreningens klubbstuga. Lämpliga tillfällen att dela ut reklam (t.ex. flyers) är vid tävlingar eller andra evenemang där många potentiella deltagare närvarar.

    Material som innehåller generell information kan laddas ner här:
    Folder 4 sidor (A4)
    Affisch (A3)
    Affisch (A4)
    Flyer (2xA5 fram- och baksida)
    Vill ni ändra i texten för att anpassa till Ungoteket hos er? Hör av er till info@ungoteket.se!

  • Digital marknadsföring
    Nå föreningar och deltagare genom nyheter eller annonser på en hemsida, sociala medier, mailutskick eller liknande. Försök använda bilder och filmer!

    Film
    Visa, skicka och sprid filmen om Ungoteket!

    Jingel
    Här kan du ladda ner en jingel om Ungoteket! Jingeln kan spelas i högtalarna på tävlingar.

  • Fler tips
    Kan du hitta på sidan Information & kommunikation här på hemsidan.

Villkor för användning av Ungoteket

Som du redan kunnat läsa är Ungoteket en idé utvecklad av Västergötlands orienteringsförbund. Tack vare vårt bidrag från Arvsfonden har vi kunnat utveckla Ungoteket till vad det är idag. Vår förhoppning är att fler orienteringsdistrikt och föreningar tycker att Ungoteket är en bra idé och därför vill vi dela med oss av det vi skapat!

När er organisation bestämt er för att genomföra Ungoteket vill vi gärna veta det. Tala om det för oss genom att anmäla er här!

® betyder att Ungoteket är varumärkesskyddat hos Patent- och registreringsverket. Vi vill mer än gärna dela med oss av Ungoteket men önskar att användning av konceptet sker enligt våra villkor. Ungoteket är skyddat att användas enbart för de syften och på det sätt som beskrivs här:

Användning av Ungotekets varumärke och grafiska profil.

Grafiska element

Här kan du ladda ner de grafiska element som används av Ungoteket. Viktigt är att varje inspiratör/föreläsare som laddar ned ett bildspel från något av de sju teman, också måste ladda ned rätt teckensnitt (typsnitt). Du hittar det här (klicka på Grafisk profil Ungoteket) men länk finns även under varje temas flik Bildspel.

Hantering av personuppgifter

När Ungoteket genomförs kommer säkerligen ett behov av att samla in personuppgifter uppstå. Det kan vara t ex namn, personnummer, foton, telefonnummer eller mailadresser. Informera gärna deltagarna (och målsmän) om vilka uppgifter som samlas in, varför, hur de behandlas och fråga gärna efter samtycke.

Här finns en mall som Ungoteket tagit fram. Använd och anpassa till ert distrikt/er förening!

Här finns information och mallar som Riksidrottsförbundet tagit fram.

Sök bidrag för upp till 15 000 kr hos Ungoteket!

Orienteringsdistrikt som arrangerar Ungoteket från augusti 2019 till juni 2020 har möjlighet att söka bidrag för upp till 15 000 kr hos Ungoteket. Kostnader som går att söka för är sådant som tydligt kan kopplas till ert genomförande av Ungoteket, t ex lokalhyra, marknadsföringskostnader, förtäring i samband med utbildningsträffar, föreläsararvoden mm.  Ersättning äskas av förening eller distrikt (beroend av vem som tagit kostnaden) efter att kostnaden bokförts. Ta kontakt med Ungoteket och berätta vilka utgifter ni ämnar söka bidrag för. Efter att ni fått godkänt på era planerade kostnader fyller ni i blanketten och skicka in den tillsammans med kvitton till Svenska Orienteringsförbundet. Därefter betalas, om allt är i sin ordning, ersättning ut. Kom ihåg att till varje kvitto tydligt beskriva vad som betalats och av vem.

Skicka blanketten till:
Svenska Orienteringsförbundet
Ungoteket Klubb distriktsstöd
Heliosgatan 3
120 30 Stockholm

Föreningsprojekt

Det viktigaste (och kanske roligaste) med Ungoteket

Så funkar föreningsprojektet

Störst betydelse för hur mycket deltagarna kommer lära sig och hur rolig Ungotekettiden upplevs, står nog föreningsprojektet för. Det är då deltagarna får samarbeta, vara delaktiga och känna att de klarar av en stor, och rolig, utmaning. De ska nämligen bestämma sig för ett föreningsprojekt som de vill genomföra. Det kan vara ett läger, en tävling, en träning eller något annat som involverar de teman vi går igenom i Ungoteket.

I föreningsprojektet får deltagarna möjlighet att direkt använda sina nya kunskaper som de samlat på sig under Ungoteketåret. De får vara med och bestämma, vara delaktiga, ta ansvar, axla en roll, öva praktiskt och skaffa sig värdefulla erfarenheter.

Det är viktigt att deltagarna bestämmer själva vilket projekt de vill genomföra. Sedan finns mentorn, föreningen och Ungoteket med som stöd. Mentorn kan komma att få en viktig roll i och med föreningsprojektet, läs mer om det under fliken ”Mentorns roll”.

Väv ihop träffarna med föreningsprojektet
Deltagarna planerar för sitt föreningsprojekt parallellt med Ungoteketträffarna. Men avsätt gärna tid för arbete med projektet även under träffarna och koppla ihop övningarna ni gör på träffarna med deltagarnas föreningsprojekt. T ex kan övningarna på Information & kommunikation anpassas till deltagarnas projekt och under Arrangera finns massor med tips till de som arrangerar t ex läger, tävling eller träning. Men framförallt har föreningsprojektet en egen sida där det finns massor med material som deltagarna kan ta hjälp av.

Att komma igång med föreningsprojektet

En del deltagare har kanske tänkt ut redan när de anmält sig till Ungoteket vad de vill göra för föreningsprojekt. Andra har ingen aning om vad det är än.

När ni ses första gången med Ungoteket passar det bra att berätta om vad Ungoteket är och om föreningsprojektet. Visa eller tala om att det finns en sida på Ungotekets hemsida som heter Föreningsprojekt och att det finns massor med tips och råd där.

Därefter kan deltagarna få tid att spåna på vilket projekt de vill göra och kanske även göra en första grovplanering. När deltagarna ska komma på vad de ska göra kan ni använda er av följande material:

Brainstorming
Den här övningen hjälper deltagarna att komma igång. Visa övningen på projektorduken eller skriv ut den och dela ut till deltagarna. Deltagarna behöver även lappar att skriva ner sina idéer på.

Tips på föreningsprojekt
Tipsa gärna om den här sidan, ifall deltagarna har svårt att komma på idéer under Brainstormingen.

Det här ska vi göra!
När deltagarna har bestämt sig vad de ska göra (det kanske går fort eller så sker det om några veckor) så kan de gärna fylla i formuläret ”Det här ska vi göra!”. Alternativt skriver du ut det här materialet som deltagarna kan fylla i för hand.

Mentorns roll

Varje Ungoteketteam ska ha minst en mentor. Vad mentorns roll blir och hur mycket mentorn behövs, beror på deltagarna. Är de väldigt självgående och sköter planeringen av sitt föreningsprojekt på egen hand, ja då behöver inte mentorn göra så mycket. En större insats kan däremot behövas om deltagarna har svårt att ta tag i arbetet med projektet. Kanske skjuter de arbetet framför sig eller så vet de inte vad de ska göra.

På sidan Att vara mentor får den som är mentor tips till sitt mentorskap. Där står även vem som kan vara mentor.

Att ta föreningsprojektet framåt

Deltagarna planerar för sitt föreningsprojekt parallellt med träffarna ni genomför. Förhoppningsvis bokar de in egna möten i samband med träningar eller på annan tid. Men rekommendationen är att ni ändå försöker väva ihop era träffar med föreningsprojektet. Det kan göras på följande sätt:

  • Avsätt tid under träffarna då deltagarna får arbeta med sina projekt.
  • Låt deltagarna anpassa de övningar ni genomför till sitt eget projekt. Några exempel:
    – Under Information & kommunikation kan deltagarna göra inbjudan, affisch, PM mm. till sitt eget projekt.
    – På Arrangera kan deltagarna göra en ritning över den tävlingsarena som de planerar att använda i sitt projekt.
    – När det är dags för Banläggning kan deltagarna ta med sig kartan de tänkt ha till sitt projekt och börja lägga sina banor.
    – När de provar på Ledarskap kan de få chans att planera för aktiviteter, lekar mm. som de vill ha på sitt läger.

Tipsa om sidan Föreningsprojekt. Där finns material som hjälper dem på vägen:

Idrottsföreningen

Förberedelser

Det här behöver förberedas innan träffen om Idrottsföreningen. En del förberedelser görs av dig som projektleder Ungoteket och en del görs av dig som föreläser om tema Idrottsföreningen. Vem som gör vad bestämmer ni bäst själva:

  • Se till att lokal är bokad och att allt som behövs finns där. T.ex. projektor, duk, om ni behöver något till övningarna (läs mer nedan), bord, stolar osv.
  • Måltider, om ni ordnar det eller om deltagarna tar med eget.
  • Skicka ut information i en inbjudan till deltagarna med datum, plats, tider, om de ska ha med sig något osv. Här finns en mall för inbjudan. Fyll i och anpassa innehållet så att det passar situationen.
  • Läsa på och anpassa bildspelet.
  • Förbereda och införskaffa material till övningarna. Alla övningar kan genomföras antingen digitalt (med dator, surfplatta eller smartphone, förutom övningen ”Så funkar svensk idrott” som kräver dator för genomförande) eller ”analogt”. Nedan beskrivs vilka förberedelser som behövs för de två tillvägagångssätten.

Bildspel

Här kan du ladda ned bildspel till träffen om Idrottsföreningen. Till Power Point-presentationen finns beskrivningar och stödord i anteckningarna. Anpassa presentationen efter hur mycket tid du har på dig och hur du vill lägga upp det.

Ladda ned som Power Point (med stödord)
Och här laddar du ned rätt teckensnitt!

Ladda ned som PDF (utan stödord)

Övningar

Nedan presenteras och beskrivs de övningar som finns till tema Idrottsföreningen. Du hittar dem även på hemsidans huvudmeny under Övningar – Idrottsföreningen. Alla övningar kan genomföras analogt (utskrivet material, rekommenderas om du har möjlighet att skriva ut) eller digitalt (med dator, surfplatta eller smartphone, förutom övningen ”Så funkar svensk idrott” som kräver dator för genomförande). Nedan beskrivs vilka förberedelser som behövs för de två tillvägagångssätten:

Övning 1: Så funkar svensk idrott
Analogt: Skriv ut och klipp isär organisationskorten (laminera gärna om möjligt). Deltagarna ska sedan placera korten i den ordning som de tror att det hänger ihop. De kan gissa eller så kan de få tillgång till att leta efter information på nätet.
Digitalt: Klicka här och följ instruktionerna. Du som leder träffen läser igenom och kan uppgifterna. Ni behöver tillgång till internet för att ladda ner övningen. Övningen kan inte genomföras med surfplatta eller smartphone utan en dator måste användas. Har ni datorer men inte internet när träffen ska genomföras kan du ladda ner övningen på datorn/datorerna i förväg. Har ni bara en dator kan ni göra uppgiften tillsammans på projektorduken.

Övning 2: Föreningskoll
Analogt: Skriv ut och klipp isär lapparna i det här materialet. Kom ihåg att skriva ut på båda sidor av pappret, så att baksidan av lapparna täcks av rutmönstret. Lapparna kan antingen läggas på ett bord med orden uppåt och deltagarna får i uppgift att para ihop varje ord med rätt beskrivning, t ex Kallelse – En inbjudan till ett möte.
Lapparna kan också läggas med orden nedåt och deltagarna får spela Memory och försöka para ihop orden och beskrivningarna. Det är lite svårare (och tar längre tid).
Digitalt: Du läser igenom frågorna innan. Deltagarna svarar på frågeformuläret en och en och efteråt kan ni diskutera tillsammans. Tillgång till internet behövs. Övningen kan genomföras med surfplatta/smartphone.

Övning 3: Min förening
Analogt: Skriv ut det här materialet och låt deltagarna arbeta med frågorna och skriva ned sina svar. Det är bra om deltagarna har möjlighet att gå in på sina föreningars hemsidor för att kunna leta reda på information. På de första två sidorna kan man vara flera som hjälps åt men på den sista sidan är det enklast att svara en och en.
Digitalt: Läs igenom frågorna innan. Tillgång till internet behövs. Övningen kan genomföras med surfplatta/smartphone. Deltagarna svarar på frågeformuläret en och en eller parvis och efteråt kan ni diskutera tillsammans.

Övning 4: Ta tempen
Analogt: Ladda ner och skriv om du vill ut frågorna. Du läser upp alla eller utvalda påståenden och deltagarna svarar genom att placera sig i olika delar av rummet. T ex Ja-sidan och nej-sidan.
Digitalt: Läs igenom frågorna innan. Tillgång till internet behövs. Övningen kan genomföras med surfplatta/smartphone. Deltagarna svarar på det här frågeformuläret en och en och efteråt kan ni diskutera tillsammans.

Upplägg

Här beskrivs ett exempel på hur du kan lägga upp träffen om Idrottsföreningen. Innehållet nedan tar runt 1,5-2,5 timmar att gå igenom, exklusive fika och bensträckare. Tiden beror såklart på dig och deltagarna: vad du säger, hur mycket tid ni lägger på diskussioner och övningar, hur många frågor deltagarna har, hur många pauser ni behöver osv. Kanske fikar ni under tiden? Kom ihåg att Ungoteket allra mest ska innebära att prova, inspireras och ha roligt. Lägg därför mindre tid på snack och betydligt mer tid på verkstad!

  1. Starta bildspelet, välkomna deltagarna och berätta vad som gäller under den här träffen (t ex innehåll och hålltider). Bildspelet visar när det är dags för den första övningen.
  2. Låt deltagarna göra övningen ”Så funkar svensk idrott”, analogt eller digitalt.
  3. Återgå till bildspelet och avslöja hur de olika organisationerna hänger ihop och vilka uppgifter de har.
  4. Låt deltagarna diskutera Strategi 2025:s fem utvecklingsresor. Alla tillsammans eller gruppvis.
  5. Innan du berättar om avsnittet Idrottsföreningen genomför ni övningen ”Föreningskoll”. Bildspelet berättar när det är dags.
  6. Återgå till bildspelet och berätta om hur en idrottsförening fungerar.
  7. Genomför övningen ”Min förening”, analogt eller digitalt. Välj ut några frågor som deltagarna ska besvara.
  8. Genomför övningen ”Ta tempen” (analogt eller digitalt) som är en bra övergång om ni efteråt ska börja med föreningsprojektet.

Ett tips när ni har pauser: passa på att leka! Det är roligt, gör att deltagarna slappnar av, lär känna varandra och känner sig tryggare. Dessutom får deltagarna med sig bra lekar som de sedan kan ha nytta av som ledare för andra. Tips på lekar hittar du här!

Information & kommunikation

Förberedelser

Det här behöver förberedas innan träffen om Information & kommunikation. En del förberedelser görs av dig som projektleder Ungoteket och en del görs av dig som föreläser om tema Information & kommunikation. Vem som gör vad bestämmer ni bäst själva:

  • Se till att lokal är bokad och att allt som behövs finns där. T.ex. projektor, duk, om ni behöver något till övningarna (läs mer nedan), bord, stolar osv.
  • Måltider, om ni ordnar det eller om deltagarna tar med eget.
  • Skicka ut information i en inbjudan till deltagarna med datum, plats, tider, om de ska ha med sig något osv. Här finns en mall för inbjudan. Fyll i och anpassa innehållet så att det passar situationen.
  • Läsa på och anpassa bildspelet.
  • Läsa på och förbereda övningarna.

Bildspel

Här kan du ladda ned bildspel till träffen om Information & kommunikation. Till Power Point-presentationen finns beskrivningar och stödord i anteckningarna. Anpassa presentationen efter hur mycket tid du har på dig och hur du vill lägga upp det.

Ladda ned som Power Point (med stödord)
Och här laddar du ned rätt teckensnitt!

Ladda ned som PDF (utan stödord)

Övningar

Nedan presenteras och beskrivs de övningar som finns på tema Information & kommunikation. Följer du bildspelet kommer övningarna i en naturlig ordning och där finns även instruktioner. Du hittar övningarna även på hemsidan under Övningar – Information & kommunikation. En del av övningarna kan genomföras på olika sätt, nedan beskrivs hur:

Övning 1: Vilka kanaler används i föreningen för att informera och kommunicera?
Låt deltagarna komma med förslag på kanaler som en förening kan använda för information och kommunikation. T ex e-post, hemsida, sms, telefonsamtal, hemsida, Facebook (sida, event, grupp eller Messenger), anslagstavla, Instagram, Snapchat, nyhetsbrev, tidning (klubbtidning eller annons i lokaltidning), brev, flygblad, affischer osv. Deltagarna sitter gruppvis och skriver ner de kanaler som nämns på ett papper.

Övning 2: När används kanalerna?
Utgå från de kanaler som deltagarna fick fram i övning 1. Diskutera i smågrupper: till vem och till vad använder föreningen de olika kanalerna? De kan föra anteckningar på papper och göra en kolumn för ”Till vem” och en för ”Till vad”. Efteråt kan ni gå igenom vad de olika grupperna har svarat. I bildspelet finns en sida med exempel ifall deltagarna behöver hjälp att komma igång.

Övning 3: Hur ska vi informera och kommunicera i vårt Föreningsprojekt?
Nu får deltagarna fundera över hur de ska kommunicera med varandra kring allt som rör föreningsprojektet och hur de ska informera resten av klubben och målgruppen för projektet. Kanske är målgruppen för projektet ”Hela klubben”. I så fall har de två nedersta frågorna samma svar. Övningen genomförs alltså gruppvis med varje föreningsteam för sig och de kan skriva ned sina svar på ett papper eller i datorn. I bildspelet finns en sida med exempel ifall deltagarna behöver hjälp att komma igång.

Övning 4: Gör en inbjudan!
Gör (eller åtminstone börja med) en inbjudan till deltagarnas föreningsprojekt. Har deltagarna inte bestämt sig än kan de göra en inbjudan till en påhittad aktivitet. Beroende på hur deltagarna vill göra sin inbjudan behövs olika typer av material och utrustning. Det vanligaste är att skapa en inbjudan i datorn med hjälp av Microsoft office-programmen eller Google Drive. Det finns också sidor på nätet som erbjuder gratis formgivningsmallar (googla!). Men kanske har deltagarna inte någon dator med sig. I så fall kan du erbjuda papper och pennor (gärna färg) så kan de börja med att skissa på en inbjudan, fundera på vilken information som ska vara med och vilket grafiskt utseende de vill ha.

Tips på vad man kan tänka på när man gör en inbjudan hittar ni här.

Upplägg

Såhär kan du lägga upp träffen. Innehållet nedan tar runt 2-2,5 timmar att gå igenom, exklusive fika och bensträckare. Tiden beror såklart på dig och deltagarna: vad du säger, hur mycket tid ni lägger på diskussioner och övningar, hur många pauser ni behöver osv. Kanske fikar ni under en övning? Kom ihåg att Ungoteket allra mest ska innebära att prova, inspireras och ha roligt. Lägg därför mindre tid på snack och betydligt mer tid på verkstad!

  1. Starta bildspelet, välkomna deltagarna och berätta vad som gäller under den här träffen (t ex innehåll och hålltider). Bildspelet visar när det är dags för den första övningen.
  2. Låt deltagarna göra övning 1 ”Vilka kanaler används i föreningen för att informera och kommunicera?”
  3. Genomför övning 2 ”När används kanalerna?” gruppvis.
  4. Återgå till bildspelet och berätta om hur Google Drive fungerar. Använd gärna guiderna på Ungotekets hemsida. Länk finns även i bildspelet med stödord.
  5. Genomför övning 3: ”Hur ska vi informera och kommunicera i vårt Föreningsprojekt?” Övningen genomförs i de team som arrangerar föreningsprojekt tillsammans.
  6. Använd tiden som är kvar till övning 4 ”Gör en inbjudan!”.

Ett tips när ni har pauser: passa på att leka! Det är roligt, gör att deltagarna slappnar av, lär känna varandra och känner sig tryggare. Dessutom får deltagarna med sig bra lekar som de sedan kan ha nytta av som ledare för andra. Tips på lekar hittar du här!

Ledarskap

Förberedelser

Det här behöver förberedas innan träffen om Ledarskap. En del förberedelser görs av dig som projektleder Ungoteket och en del görs av dig som föreläser om tema Ledarskap. Vem som gör vad bestämmer ni bäst själva:

  • Se till att lokal är bokad och att allt som behövs finns där. T.ex. projektor, duk, om ni behöver något till övningarna (läs mer nedan), bord, stolar osv.
  • Måltider, om ni ordnar det eller om deltagarna tar med eget.
  • Skicka ut information i en inbjudan till deltagarna med datum, plats, tider, om de ska ha med sig något osv. Här finns en mall för inbjudan. Fyll i och anpassa innehållet så att det passar situationen.
  • Läsa på och anpassa bildspelet.
  • Läsa på och förbereda övningarna (övningarna presenteras och förklaras även i bildspelet).

Bildspel

Här kan du ladda ned bildspel till träffen om Ledarskap. Till Power Point-presentationen finns beskrivningar och stödord i anteckningarna. Anpassa presentationen efter hur mycket tid du har på dig och hur du vill lägga upp det.

Ladda ned som Power Point (med stödord)
Och här laddar du ned rätt teckensnitt!

Ladda ned som PDF (utan stödord)

Övningar

Nedan presenteras och beskrivs de övningar som finns på tema Ledarskap. Följer du bildspelet kommer övningarna i en naturlig ordning och där finns även instruktioner. Du hittar övningarna även på hemsidans huvudmeny under Övningar – Ledarskap.

Övning 1: Feedback enligt Trestegsraketen
Deltagarna får i den här övningen prova att ge feedback till varandra när de genomför en övning. Trestegsraketen beskrivs i bildspelet. Inget material behövs.

Övning 2: Vad gör ledaren?
I den här övningen får deltagarna turas om att låtsas vara ledare. Hur de ska agera är förutbestämt och beskrivs i det här materialet:

Skriv ut och klipp isär det här materialet till fem lappar

Deltagarna får dra var sin lapp, läsa instruktionerna och sedan göra det som står. Efteråt diskuterar ni tillsammans vad ”ledaren” gjorde och inte gjorde. Ett alternativ är att du som leder träffen agerar ledare utifrån de olika lapparna. Det kan vara ett bra sätt om du upplever att deltagarna inte vågar ”spela teater” inför varandra.

Övning 3: Hur får vi in det här på en träning?
I den här övningen diskuteras motivation. Varför håller vi på med orientering? Flera anledningar presenteras i bildspelet och deltagarna får fundera över hur man kan göra på träning för att främja motivationen hos de aktiva. Papper och penna kan vara bra att ha.

Övning 4: Ledarprövningen – Hur skulle du göra?
Det här är en så kallad 4 hörn-övning där föreläsaren läser upp olika situationer som en ledare kan ställas inför. Deltagarna får svara genom att ställa sig i det hörn som motsvarar det alternativ de tycker är lämpligast. Situationerna och svarsalternativen presenteras i bildspelet. Inget material behövs.

Övning 5: Ledare för varandra
Avslutningsvis får deltagarna prova på att vara ledare för varandra. Enskilt, par- eller gruppvis får deltagarna komma på en lek eller övning att leda för de andra. Föreläsaren skulle kunna ha lite material som de kan använda sig av, t ex lagband, koner, kortlek, papper, pennor, rockring osv.

Upplägg

Såhär kan du lägga upp träffen. Innehållet nedan tar runt 2-3 timmar att gå igenom, exklusive fika och bensträckare. Tiden beror såklart på dig och deltagarna: vad du säger, hur mycket tid ni lägger på diskussioner och övningar, hur många pauser ni behöver osv. Kanske fikar ni under en övning? Tema Ledarskap innehåller många diskussionsövningar, välj om du vill bort några. Och kom ihåg att Ungoteket allra mest ska innebära att prova, inspireras och ha roligt. Lägg därför mindre tid på snack och betydligt mer tid på verkstad!

  1. Starta bildspelet, välkomna deltagarna och berätta vad som gäller under den här träffen (t ex innehåll och hålltider). Lek en lära känna-lek, t ex en namnlek. Tips på lekar hittar du här! Bildspelet visar när det är dags för diskussioner, lekar och övningar.
  2. Diskussion: Varför behövs ledare inom idrotten? Vilka bra ledare har du haft?
  3. Lek en lek tillsammans efter att ni pratat om att leda en grupp och att skapa trygghet och sammanhållning:  Tips på lekar hittar du här! Återgå sedan till bildspelet.
  4. Låt deltagarna göra övning 1 ”Feedback enligt Trestegsraketen”.
  5. Genomför övning 2 ”Vad gör ledaren?” efter att ni pratat om kommunikation och inlärning.
  6. Återgå till bildspelet och diskutera olika ledarroller.
  7. Diskussion: Varför håller du på med orientering? Vad är det som gör att en del slutar?
  8. Genomför övning 3 ”Hur får vi in det här på en träning?”
  9. Återgå till bildspelet och genomför övning 4 ”Ledarprövningen – Hur skulle du göra?”
  10. Avsluta med övning 5 ”Ledare för varandra”.

Arrangera

Förberedelser

Det här behöver förberedas innan träffen om Arrangera. En del förberedelser görs av dig som projektleder Ungoteket och en del görs av dig/er som föreläser om tema Arrangera. Vem som gör vad bestämmer ni bäst själva:

  • Se till att lokal är bokad och att allt som behövs finns där. T.ex. projektor, duk, om ni behöver något till övningarna (läs mer nedan), bord, stolar osv.
  • Måltider, om ni ordnar det eller om deltagarna tar med eget.
  • Skicka ut information i en inbjudan till deltagarna med datum, plats, tider, om de ska ha med sig något osv. Här finns en mall för inbjudan. Fyll i och anpassa innehållet så att det passar situationen.
  • Läsa på och anpassa bildspelet.
  • Skriva ut Projektplaneringen samt Ledar- och deltagarschemat, en uppsättning till varje team. Vill/kan du inte skriva ut finns dessa givetvis digitalt också, så kan deltagarna ladda ner i sin egen dator om de har med sig. Du hittar länkarna under fliken ”Övningar” här nedan.
  • Förbereda övningen ”Gör en ritning över arenan” genom att skriva ut materialet samt ta med pennor.

Bildspel

Här kan du ladda ned bildspel till träffen om Arrangera. Till Power Point-presentationen finns beskrivningar och stödord i anteckningarna. Anpassa presentationen efter hur mycket tid du har på dig och hur du vill lägga upp det.

Ladda ned som Power Point (med stödord) (Innehåller färre bilder än PDF:en nedan pga för stor fil. Lägg därför gärna till egna bilder samt animeringar)
Och här laddar du ned rätt teckensnitt!

Ladda ned som PDF (utan stödord)

Övningar

Nedan presenteras och beskrivs de övningar som finns på tema Arrangera. Följer du bildspelet kommer övningarna i en naturlig ordning och där finns även instruktioner.

Projektplaneringen
Varje grupp får vid starten av träffen en egen Projektplanering. Den har de framför sig under hela träffen och om de vill kan de fylla i den efterhand. Försök även att ha tid över efter bildspelet, så att deltagarna får mer tid att jobba med sin Projektplanering. Sin planering har de sedan med sig genom hela genomförandet av sitt föreningsprojekt.

Projektplaneringen finns både att skriva ut och att ladda ner i Excelformat:
Skriva ut Projektplanering (4-sidig A4-folder)
Ladda ner Excelmall

Ledar- och deltagarschema
Dela även ut ett ledar- och deltagarschema till varje grupp. Detta görs när ni går igenom avsnittet ”Schema” som presenteras i bildspelet.

Ledar- och deltagarschemat finns både att skriva ut och att ladda ner i Excelformat:
Skriva ut ledar- och deltagarschema

Ladda ner Excelmallar:
Ledarschema
Deltagarschema

Övning: Rita en skiss över arenan!
Deltagarna får i den här övningen en karta som du skrivit ut innan. Deltagarna kan jobba gruppvis, antingen i sina team eller i blandade grupper. I bildspelet uppges ett flertal funktioner (t ex upplopp med mål, toaletter och startlistor) som de ska försöka placera ut på strategiska platser på sin arenakarta. När de är klara diskuterar ni tillsammans och du kan komma med tips.

Att skriva ut:
Arena 1
Arena 2
Arena 3
Arena 4

Upplägg

Såhär kan du lägga upp träffen. Innehållet nedan tar runt 2-3 timmar att gå igenom. Den beräknade tiden inkluderar tid för deltagarna att jobba med det egna projektet men är beräknad exklusive fika och bensträckare. Tiden beror såklart på dig och deltagarna: vad du säger, hur mycket tid ni lägger på diskussioner och övningar, hur många pauser ni behöver osv. Kanske fikar ni under en övning eller en diskussion. Kom ihåg att Ungoteket allra mest ska innebära att prova, inspireras och ha roligt. Lägg därför mindre tid på snack och betydligt mer tid på verkstad!

  1. Starta bildspelet, välkomna deltagarna och berätta vad som gäller under den här träffen (t ex innehåll och hålltider).
  2. Dela efter bild 2 ut en Projektplanering till alla team. Om du har valt att inte skriva ut kan deltagarna antingen ladda ner Excelmallen (om de har egen dator med) eller föra anteckningar på ett vanligt anteckningsblock.
  3. Gå igenom bildspelet eller de delar som du valt ut (om du valt bort några).
  4. Vid bild 5 om ”Information”: Diskussion gruppvis eller alla tillsammans, om vad som bör vara med i ett PM.
  5. Genomför övningen ”Rita en skiss över arenan!”. Varje grupp får en karta att fylla i tillsammans.
  6. Passa gärna på att leka en lek när ni går igenom bild 10 ”Aktiviteter”.
  7. Bild 11 heter ”Schema”. Väl framme där är det dags att dela ut ledar- och deltagarschemat och förklara skillnaden mellan dessa.
  8. Bild 12, ”Ledare & funktionärer” bjuder på diskussion. Varje team diskuterar tillsammans: Vad kan vi i vårt team? Vad tycker var och en är roligt att göra? Börja eventuellt dela upp ansvarsområden mellan varandra.
  9. Gå igenom resten av bildspelet och lägg om du vill tid vid varje bild, för deltagarna att fylla i sin Projektplanering. Se även gärna till att det finns tid över efter bildspelet, där deltagarna kan jobba vidare med sitt projekt och gå tillbaka till de delar som de känner behov av. Hur mycket tid som läggs på eget arbete har stor betydelse för hur lång träffen blir totalt.

Orienterings-IT

Förberedelser

Det här behöver du förbereda innan träffen om Orienterings-IT. En del förberedelser görs av dig som projektleder Ungoteket och en del görs av dig som föreläser om tema Orienterings-IT. Vem som gör vad bestämmer ni bäst själva::

  • Se till att lokal är bokad, beställ måltider och kolla upp att utrustning som behövs finns där. T.ex. projektor och duk. Det är också viktigt att ha tillgång till internet.
  • Deltagarna behöver ha tillgång till datorer (Windows). Bra om programmen MeOS och Config+ är installerade i förväg och om det är möjligt inte vara fler än två per dator.
  • Skicka ut information i en inbjudan till deltagarna med datum, plats, tider, om de ska ha med sig något osv. Här finns en mall för inbjudan. Fyll i och anpassa innehållet så att det passar situationen.
  • Påminn om att det är bra om deltagarna har tagit reda på föreningens API-nyckel.
  • För att kunna lägga upp arrangemang i Eventor behövs inloggningsuppgifter till någon som har administratörsbehörighet. Detta kan deltagarna antingen få från någon i sin egen förening, alternativt om den som leder träffen har möjlighet att ”låna ut” sina inloggningsuppgifter för stunden. Det går bra att vara inloggade många samtidigt.
  • Ordna SI-enheter, SI-pinnar och Masterstationer (BSM). Har du inte tillgång till detta själv meddela deltagarna att de tar med sig utrustningen.
  • Läs på och anpassa eventuellt bildspelet. I tillägg till bildspelet finns guider för hur Eventor och MeOS fungerar som du kan välja att presentera för deltagarna, eller låta deltagarna följa på egen hand när de i övningarna ska lära sig att använda Eventor och MeOS.
  • Om det är många deltagare kan det vara bra att vara två eller fler som hjälper deltagarna under övningarna.

Bildspel och manualer

Här kan du ladda ned en Power Point-presentation till träffen om Orienterings-IT. Till sidorna finns beskrivningar och stödord. Anpassa presentationen efter hur mycket tid du har på dig och hur du vill lägga upp det.

Ladda ned som Power Point (med stödord)
Och här laddar du ned rätt teckensnitt!

Ladda ned som PDF (utan stödord)

Här hittar du guider för användning av Eventor och MeOS. Om dessa presenteras rekommenderas följande tillvägagångssätt:
Visa först när du lägger upp ett arrangemang i Eventor (testeventor) respektive skapar en tävling i MeOS och dela sedan ut guiderna (utskrivna) eller ge länkarna till deltagarna, så kan de följa stegen under tiden de gör övning 2 respektive 3.

Guide Eventor

Guide MeOS

Ungoteket har inte tagit fram en egen guide för Sportident Config+ men här hittar du material som Sportident har skapat:

Manual Sportident Config+

Film om Sportident Config+ (Youtube) (engelska)

Övningar

Nedan presenteras och beskrivs de övningar som finns på tema Orienterings-IT. Du hittar dem även på hemsidans huvudmeny under Övningar – Orienterings-IT.

Övning 1: Programmera SI-enheter
Låt deltagarna prova att ställa klockan, samt ändra nummer och funktion för enheterna.
Se vidare instruktioner i bildspelet.

Övning 2: Lägg upp ett arrangemang i Eventor
Låt deltagarna lägga upp ett nytt arrangemang. Använd testeventor.
Se vidare instruktioner i bildspelet. Under fliken Bildspel kan du ladda ned en guide för hur arrangemang läggs upp på Eventor som deltagarna kan använda när de gör övningen.

Övning 3: Skapa en tävling
Här får deltagarna skapa en egen tävling. Övningen beskrivs på sista sidan i bildspelet. Utgå från tävlingen som lades upp på Eventor tidigare. Importera banfil (XML) från OCAD (finns att ladda ner). Anmäl några löpare till tävlingen i Eventor. Importera anmälningar i MeOS. Lotta. Lägg ut SI-enheter i lokalen. ”Spring” banorna några gånger. Stämpla ut. Skapa Resultatlista. Lägg upp resultatlista på Eventor. (Här kan det vara bra att vara flera som hjälper till, om det är många deltagare).

Under fliken Bildspel kan du ladda ned en guide för hur en träning/tävling skapas i MeOS som deltagarna kan använda när de gör övningen.

Upplägg

Träffen Orienterings-IT behandlar i första hand det tävlingsadministrativa programmet MeOS, stämplingssystemet SportIdent och Svensk Orienterings Centrala IT-System, Eventor. Totalt handlar det om ca 2-3 timmar men tidsåtgången beror givetvis på förkunskaper och hur noggrant materialet gås igenom. Kom ihåg att Ungoteket allra mest ska innebära att prova, inspireras och ha roligt. Lägg därför mindre tid på snack och betydligt mer tid på verkstad!

  1. Välkomna deltagarna och berätta övergripande om vad Orinterings-IT innebär.
  2. Starta bildspelet och gå igenom avsnittet om SportIdent.
  3. Låt deltagarna prova att ställa klockan, samt ändra nummer och funktion för enheterna.
  4. Gå igenom de grundläggande funktionerna i Eventor och hur ett arrangemang läggs upp.
  5. Låt deltagarna lägga upp ett nytt arrangemang. Använd testeventor. Under fliken Bildspel finns en guide att ladda ned, som deltagarna kan följa.
  6. Gå igenom delen om MeOS i bildspelet och visa hur en träning/tävling skapas.
  7. Låt deltagarna skapa en tävling i MeOS genom att göra övningen som finns på sista sidan i bildspelet. Under fliken Bildspel finns en guide att ladda ned, som deltagarna kan följa.

Ett tips när ni har pauser: passa på att leka! Det är roligt, gör att deltagarna slappnar av, lär känna varandra och känner sig tryggare. Dessutom får deltagarna med sig bra lekar som de sedan kan ha nytta av som ledare för andra. Tips på lekar hittar du här!

Banläggning

Förberedelser

Det här behöver du förbereda innan träffen om Banläggning. En del förberedelser görs av dig som projektleder Ungoteket och en del görs av dig som föreläser om tema Banläggning. Vem som gör vad bestämmer ni bäst själva:

  • Se till att lokal är bokad, beställ måltider och kolla upp att utrustning som behövs finns där. T.ex. projektor och duk. Det är också bra att ha tillgång till internet och en skrivare.
  • Till avsnittet med Purple Pen behöver deltagarna ha datorer (Windows). Bra om programmet är installerat i förväg och om det är möjligt inte vara fler än två per dator.
  • Skicka ut information i en inbjudan till deltagarna med datum, plats, tider, om de ska ha med sig något osv. Här finns en mall för inbjudan. Fyll i och anpassa innehållet så att det passar situationen.
  • Skaffa kartfiler och gärna utskrivna kartor. Om den praktiska övningen ska genomföras behöver det finnas en karta i närheten, annars kan det vara vilka kartor som helst, gärna med olika karaktär.
  • Till den praktiska övningen behövs en skrivare (så att ni kan skriva ut kartorna där deltagarna lagt sina banor), orienteringsskärmar och plastfickor.
  • Läs på och anpassa eventuellt bildspelet.

Bildspel

Här kan du ladda ned bildspel till träffen om Banläggning. Banläggningsträffen är uppdelad i tre delar: Distansernas särarter, Svårighetsnivåer och Att lägga banor med Purple Pen.

Anpassa presentationerna efter hur mycket tid du har på dig och hur du vill lägga upp det. Till Power Point-presentationerna finns beskrivningar och stödord i anteckningarna som du kan ta hjälp av. Här laddar du ned rätt teckensnitt!

Distansernas särarter
Power Point-presentation (med stödord)
PDF (utan stödord)

Svårighetsnivåer
Power Point-presentation (med stödord)
PDF (utan stödord)

Att lägga banor med Purple Pen
Power Point-presentation
PDF
Övningar i egen Power Point

Övningar

Nedan presenteras och beskrivs de övningar som finns på tema Banläggning. Övningarna kan delas in i tre delar. Följer du bildspelen kommer övningarna till del 1 och 2 i en naturlig ordning och där finns även instruktioner. Du hittar övningarna även på hemsidan under Övningar – Banläggning. Del 3, den praktiska övningen, genomförs sist.

Del 1 – Svårighetsnivåer

När ni går igenom svårighetsnivåerna presenteras fyra övningar i bildspelet. Övningarna presenteras även under Övningar – Banläggning och där kan du ladda ner karta samt förslag på lösning till varje övning. Alternativt har du med en egen karta. Kartan behöver skrivas ut så att deltagarna kan rita på den.

Del 2 – Att lägga banor med Purple Pen

Efter bildspelet om Att lägga banor med Purple Pen kan ni om ni vill och har tid, genomföra sju övningar om Purple Pen. Övningarna finns under Övningar – Banläggning och där kan du även ladda ned en karta till övningarna. Övningarna finns också att ladda ned som Power Point-presentation här (ifall ni saknar tillgång till Internet under träffen).

Del 3 – Praktisk övning

Låt deltagarna gruppvis lägga en kort bana på en karta i närheten. Tala om vilken disciplin och klass som banan ska användas till och att de inte ska lägga banor med full längd, utan de bör vara mellan 1-1,5 km. Kanske begränsar du även antalet kontroller. Om ni genomfört övningarna som hör till avsnittet ”Att lägga banor med Purple Pen” och dessutom använt en karta i närheten så kan deltagarna använda resultatet från övningarna i den här praktiska övningen. När deltagarna är klara med sin bana skriver ni ut den och deltagarna får sedan hjälpas åt att sätta ut kontrollerna. Därefter kan grupperna byta karta med varandra och springa varandras banor, för att till sist plocka in kontrollerna igen. Avsluta med att gå igenom banorna och låt deltagarna diskutera vad som var bra och vad som kunde gjorts annorlunda.

Upplägg

Träffen banläggning är ganska omfattande. Totalt handlar det om ca 6 timmar men tidsåtgången beror givetvis på förkunskaper och hur noggrant materialet gås igenom. Har ni inte 6 timmar till förfogande så kan träffen med fördel delas upp på två eller tre tillfällen. Träffen innehåller tre delar: två teoretiska och en praktisk. Kom ihåg att Ungoteket allra mest ska innebära att prova, inspireras och ha roligt. Lägg därför mindre tid på snack och betydligt mer tid på verkstad!

  1. Välkomna deltagarna och berätta vad som gäller under den här träffen.
  2. Starta bildspelet ”Distansernas särarter” och gå igenom detta.
  3. Starta bildspelet ”Svårighetsnivåer” och gå igenom det. Avsnittet innehåller fyra övningar.
  4. Nästa del handlar om banläggningsprogrammet Purple Pen. Programmet kan laddas ner utan kostnad här. Gå igenom bildspelet ”Att lägga banor med Purple Pen” och genomför efteråt de sju övningarna som hör till avsnittet (om ni vill och har tid).
  5. Den tredje och avslutande delen är en praktisk övning, där deltagarna lägger en kort bana, sätter ut kontroller och sedan får de springa varandras banor.
  6. Träffen avslutas med en genomgång där deltagarna får diskutera varandras banor.

Ett tips när ni har pauser: passa på att leka! Det är roligt, gör att deltagarna slappnar av, lär känna varandra och känner sig tryggare. Dessutom får deltagarna med sig bra lekar som de sedan kan ha nytta av som ledare för andra. Tips på lekar hittar du här!

Kartritning

Förberedelser

Det här behöver du förbereda innan träffen om Kartritning:

  • Välj plats för utbildningen där det finns ett lämpligt område att rita karta i. Bra om det finns en orienteringskarta i området sedan tidigare.
  • Se till att lokal är bokad och att allt som behövs finns där, t ex projektor, duk, tillgång till internet om ni behöver det till övningarna (läs mer nedan), bord, stolar osv.
  • Måltider, om ni ordnar det eller om deltagarna tar med eget.
  • Skicka ut information i en inbjudan till deltagarna med datum, plats, tider, om de ska ha med sig något osv. Här finns en mall för inbjudan. Fyll i och anpassa innehållet så att det passar situationen.
  • Läsa på och anpassa bildspelet.
  • Förbered och införskaffa material till övningarna samt ladda ned Open Orienteering mapper till datorerna som ska användas.

Hur övningarna går till kan du läsa om under fliken ”Övningar” här nedan.

Bildspel

Här kan du ladda ned bildspelet till träffen om Kartritning. Anpassa presentationerna efter hur mycket tid du har på dig och hur du vill lägga upp det. Ni kanske också använder ett annat kartritningsprogram.

Ladda ned som Power Point
Och här laddar du ned rätt teckensnitt!

Ladda ned som PDF

Material som är bra att ha till hands:

Kartnormen

Kartnormen isom 2017

Sprintnormen issom 2010

Ny sprintnorm ISSprOM-2019 från 1/1 2020

Open Orienteering Mapper

Ladda ned programmet gratis här

Guide Open Orienteering Mapper

Övningar

Under den här träffen genomförs två övningar:

Övning 1: Praktisk kartritningsövning ute i fält

Du behöver:

  • Ett kartunderlag eller laserscannat material som deltagarna kan utgå från.
  • En ritplatta (ett plant underlag som ett papper kan tejpas fast på).
  • Gärna ritplast/ritfilm som kan tejpas fast ovanpå kartunderlaget. Se exempel här.
  • Blyertspenna, gärna stift (rek. 0,5 mm) med suddgummi på. Det är inget måste men om ni vill kan ni ha även en röd, en blå och en grön penna.
  • Maskeringstejp för att tejpa fast papper och ritplast/ritfilm på ritplattan.

Övningen kan läggas upp på olika sätt:

  • Om man har ett område som är i behov av revidering, kan det vara lämpligt att använda befintlig karta som underlag och låta deltagarna göra justeringar. Att göra mindre revideringar, kanske i samband med banläggning, är kanske det sätt som de flesta kommer i kontakt med kartritning. Ett alternativ är att använda sig av en befintlig karta av god kvalité och ta bort vissa detaljer, som sedan deltagarna ska rita in.
  • Finns det ett lämpligt underlag, exempelvis ett laserscannat material, kan man utgå från detta. Tänk på att det kan vara ganska svårt för den ovane att tolka materialet, så försök att välja ett material så enkelt som möjligt och inte för stort område.

Börja gärna i grupp och lägg in de första detaljerna tillsammans och låt sedan deltagarna sprida ut sig i ett begränsat område.

Övning 2: Rita i Open Orienteering Mapper

Du behöver:

Datorer (det är bra om deltagarna är max tre/dator) med förslagsvis programmet Open Orienteering Mapper nedladdat. Ladda ned det gratis här!

Utförande:

Deltagarna ska rita in det som ritats vid rekognoseringen eller på ett förberett underlag, som kan laddas ner här  (Skala 1:2500, 300 dpi).

Upplägg

Träffen Kartritning innehåller fyra delar där teori och praktik varvas:

  • Grunderna i kartritning
  • Rekognosering i praktiken
  • Genomgång av kartritningsprogrammet, förslagsvis ”Open Orienteering Mapper”
  • Ritövning med kartritningsprogrammet

Totalt handlar det om ca 6 timmar men tidsåtgången beror framförallt på hur mycket tid som läggs på de praktiska delarna. Har ni inte 6 timmar till förfogande så kan träffen med fördel delas upp på två tillfällen. En gång med teori om grunderna i kartritning och rekognosering i praktiken och en gång med kartritningsprogrammet. Men kom ihåg att Ungoteket allra mest ska innebära att prova, inspireras och ha roligt. Lägg därför mindre tid på snack och betydligt mer tid på verkstad!

  1. Välkomna deltagarna och berätta vad som gäller under den här träffen.
  2. Starta bildspelet och gå igenom detta. Vänta med avsnittet om Open Orienteering Mapper.
  3. Efter den teoretiska genomgången är det dags för Övning 1: Praktisk kartritningsövning ute i fält.
  4. Nästa del handlar om kartritningsprogrammet, exempelvis Open Orienteering Mapper. Programmet kan laddas ner utan kostnad här. Återgå till bildspelet och gå igenom avsnittet om Open Orienteering Mapper. En guide för hur programmet fungerar hittar du här.
  5. Avsluta med Övning 2: Rita i Open Orienteering Mapper

Ett tips när ni har pauser: passa på att leka! Det är roligt, gör att deltagarna slappnar av, lär känna varandra och känner sig tryggare. Dessutom får deltagarna med sig bra lekar som de sedan kan ha nytta av som ledare för andra. Tips på lekar hittar du här!

Utvärdering och intyg

Distriktets/föreningens utvärdering

Den organisation som genomfört Ungoteket önskar vi utvärderar och talar om för oss hur ni tycker att det gått.

Till utvärderingen!

Deltagarna utvärderar Ungoteket

Låt deltagarna få dela med sig av sina tankar kring Ungoteket. Gärna efter varje träff ni har med Ungoteket och när Ungoteket är helt genomfört.

Exempel på utvärdering efter en träff (enkäten är utformad med hjälp av Google Formulär, här är en guide för att skapa formulär med Google.)

Utvärdering efter att hela Ungoteket är genomfört (fyll i rätt uppgifter på sista sidan, markerat med rött.)

Föreningsprojektets deltagare

Uppmuntra gärna deltagarna att låta de som deltar eller på olika sätt involveras i deras föreningsprojekt att tycka till. Det blir ytterligare ett tillfälle att lära sig.

Deltagarna kan gärna skapa en sådan utvärdering i Google Formulär. Här är en guide för hur det görs.

Läs mer och se exempel

Intyg

Alla som genomfört Ungoteket har rätt till ett intyg.

Här är ett färdigt intyg att skriva ut och skriva i namn och årtal för hand på:

Ladda ned intyg

Se exempel